Πω πω κίνηση!
Επιπλέον, 86 πλατάνια, Νέο Ευρωπαϊκό Μπάουχαους, η χρήση οδηγιών για ποδήλατο στους χάρτες της Google αυξήθηκε 98%, ο CEO της Volkswagen καταλαβαίνει τι συμβαίνει, οι 10 εντολές της μικροκινητικότητας
«Πω πω κίνηση!» Αυτή φαίνεται να ήταν η αρχή κάθε συζήτησης τις τελευταίες δύο εβδομάδες, τουλάχιστον πριν τον καταστροφικό «Μπάλλο». Κάνεις διαδρομές 10-15 χιλιομέτρων και έχεις αρκετό χρόνο να ακούσεις 40 σελίδες από ένα audiobook. Μπορείς εύκολα λοιπόν να «διαβάζεις» 25 βιβλία το χρόνο με αυτό τον τρόπο. Ουδέν κακόν αμιγές καλού.
Η πραγματικότητα όμως είναι ότι το συγκεκριμένο κακό, είναι πολύ κακό. Περνάμε περίπου 1 χρόνο της ζωής μας στην κίνηση, η οποία κοστίζει στην Ευρωπαϊκή οικονομία €130 δις το χρόνο. Όσο περισσότερο κάθεται ένα αυτοκίνητο σε μποτιλιάρισμα, τόσο μεγαλύτερη είναι η επίπτωση στην ατμοσφαιρική ρύπανση που προκαλεί ο κινητήρας του. Η κυκλοφοριακή συμφόρηση έχει επίσης σημαντικές επιπτώσεις στην ψυχική (άγχος, νευρικότητα, επιθετικότητα) και σωματική (πόνος στην πλάτη, πόνος στα πόδια, πονοκέφαλοι και ζάλη) υγεία μας.
Στην Αθήνα το 2019 περάσαμε 110 ώρες στην κίνηση με μέση ταχύτητα τα 22χλμ/ώρα. Το 2020 πέσαμε στις 49 (-54%) με μέση ταχύτητα τα 24χλμ/ώρα (+11%). Το 2021, ενώ η αύξηση της κυκλοφορίας δεν ξεπερνά το 1,5% συγκριτικά με το 2020, από ότι φαίνεται επιστρέφουμε στα νούμερα του 2019. Και η κατάσταση μάλλον θα χειροτερεύσει περισσότερο μιας και σύντομα ξεκινούν οι εργασίες κατασκευής της γραμμής 4 του Μετρό.
Ίσως για κάποιους να θεωρούταν αναπόφευκτο πως έτσι θα εξελισσόταν η κατάσταση, μιας και οι περισσότεροι εργαζόμενοι επέστρεψαν στα γραφεία τους, τα παιδιά στο σχολείο τους και γενικότερα όλοι σε ότι είχαμε αφήσει πίσω την προηγούμενη χρονιά. Όμως δεν ήταν.
Στην Ευρώπη ο κορωνοϊός έδωσε την ευκαιρία στις πόλεις να αξιοποιήσουν τις συνθήκες χαμηλότερης κυκλοφορίας για να εισαγάγουν νέα βιώσιμα μοντέλα αστικής κινητικότητας, ενώ εδώ δεν κάναμε τίποτα. Στις ευρωπαϊκές πόλεις τα βασικά εργαλεία για τη διαχείριση της κυκλοφορίας είναι η υποστήριξη των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, η διαχείριση της στάθμευσης και η συστηματική προώθηση της ενεργητικής μετακίνησης (περπάτημα, ποδήλατο), θεματικές για τις οποίες εδώ κάνουμε πολύ λίγα και αυτά χωρίς την απαραίτητη συνεχή υποστήριξη για να έχουν αποτέλεσμα (αστυνόμευση, διασφάλιση προτεραιότητας των ΜΜΜ, κ.ο.κ.).
Οι κινήσεις μας προς το παρόν είναι η επιστροφή του γνωστού δακτυλίου με τα μονά-ζυγά στις 25 Οκτωβρίου. Ελεύθερη διέλευση κάθε ημέρα θα έχουν όλα τα ηλεκτρικά οχήματα, τα οχήματα φυσικού αερίου, τα υβριδικά, τα υβριδικά plug in, τα οχήματα με κινητήρες euro VI, και τα υγραερίου. Γενικά, αυτό το σύστημα είναι παρωχημένο και δημιουργεί και ένα κίνητρο για να «ξεθάβουμε» το δεύτερο ή τρίτο αυτοκίνητο του θείου μας, συνήθως 20ετίας, που είναι περισσότερο επιβαρυντικό στο περιβάλλον και αλλιώς θα μάζευε σκόνη. Χρειαζόμαστε έναν πραγματικό πράσινο δακτύλιο που να υποστηρίζεται από σύγχρονα τεχνολογικά μέσα. Να επιτρέπεται η είσοδος μόνο σε συγκεκριμένα οχήματα, να εφαρμοστούν τέλη για την είσοδο στο κέντρο τις ώρες αιχμής, να πεζοδρομηθούν περισσότεροι δρόμοι. Ο αντίστοιχος δακτύλιος του Λονδίνου έχει καταφέρει να μειώσει το μέσο χρόνο μιας διαδρομής κατά 30%.
Το υπουργείο Υποδομών θα ήθελε ακόμα συγκεκριμένο ωράριο και για την τροφοδοσία των καταστημάτων (έως τις 8 το πρωί και μετά τις 9 το βράδυ) και έχει κάνει τη σχετική εισήγηση. Το World Economic Forum κυκλοφόρησε τον Ιανουάριο του 2020 μια έκθεση που ανέφερε ότι η δημιουργία αποκλειστικών ζωνών στάθμευσης για τα σχετικά οχήματα θα μπορούσε να μειώσει την κυκλοφοριακή συμφόρηση κατά 29%, ενώ οι νυχτερινές παραδόσεις θα είχαν αντίστοιχο αποτέλεσμα και θα μείωναν το κόστος της παράδοσης κατά 28%. Είναι λοιπόν ένα σημαντικό ζήτημα που πρέπει να εξεταστεί σοβαρά.
Και εμείς; Τι μπορούμε να κάνουμε σε προσωπικό επίπεδο; Στην κίνηση πάντα σκεφτόμαστε που πάνε όλοι οι άλλοι, αλλά σχεδόν ποτέ αν χρειάζεται πραγματικά να είμαστε εμείς εκεί. Ας προσπαθήσουμε να κερδίσουμε τη δύναμη της συνήθειας και να παίρνουμε πιο συνειδητές αποφάσεις. Αυτή τη στιγμή, τουλάχιστον για τις ώρες αιχμής, οι περισσότερες διαδρομές είναι πιο γρήγορες με τα ΜΜΜ ή/και το ποδήλατο. Και αν τα ΜΜΜ είναι κάτι που τρομάζει ακόμα αρκετούς από εμάς, δεν είναι λύση να αγοράζουμε μεταχειρισμένα σα τρελοί. Με ένα ηλεκτρικό ποδήλατο ή πατίνι κάνεις αποστάσεις 8 χλμ. σταθερά σε 25 λεπτά με μια μέση ταχύτητα ίση με του αυτοκινήτου και χωρίς να ψάχνεις parking. Με τα πόδια μας μπορούμε να καλύψουμε σχεδόν 2χλμ. σε 20 λεπτά. Και όταν βρέχει, ας σταματήσουμε να χρησιμοποιούμε το αυτοκίνητο ως αδιάβροχο! Υπόσχομαι ότι δεν παθαίνουμε κάτι και δε χρειάζεται να καίμε καμία μέρα της ζωής μας επειδή δεν έχουμε τα κατάλληλα ρούχα.





Ας γίνουμε λοιπόν μέρος της λύσης, όχι του προβλήματος και ας ζήσουμε τη ζωή μας στον δικό μας ρυθμό.
ΥΓ.1 Αν αποφασίσετε να μετακινηθείτε με ποδήλατο για να νικήσετε την κίνηση, εγκαταστήστε το Citymapper που σας δείχνει σχετικές διαδρομές αποφεύγοντας τις κεντρικές αρτηρίες.
ΥΓ.2 Στα τέλη του μήνα θα βρίσκομαι στην Κοπεγχάγη, αν έχετε οποιαδήποτε συμβουλή ή σύσταση, πόσο μάλλον αν είναι σχετική με τα όσα συζητάμε στις Πόλεις για Ανθρώπους, πατήστε reply!
Τι διαβάζουμε
Ελλάδα
[plug] Kineo: Το αύριο στις μετακινήσεις είναι η μικροκινητικότητα.
86 πλατάνια για την Πανεπιστημίου.
Συνέντευξη του Αρχιτέκτων Urbanist Χάρη Μπίσκου για τις προκλήσεις των πόλεων μας.
«At The River»: Το νέο έργο του Taxis στην Πανόρμου.
Πόλεις του Κόσμου
Πόλεις και φάρμες κάτω από το έδαφος. Βασικό προτέρημα οι πολύ περιορισμένες διακυμάνσεις της θερμοκρασίας, κάτι που δυστυχώς είναι πολύ πιθανό να φανεί κρίσιμο στο μέλλον.
Το Νέο Ευρωπαϊκό Μπάουχαους, ‘μια σύγχρονη αισθητική για μια παλιά ήπειρο’.
50,000 υπογραφές μαζεύτηκαν στο Βερολίνο για να απαγορευτεί η άσκοπη χρήση αυτοκινήτου σε μια περιοχή 88 τετραγωνικών χιλιομέτρων. Η Αθήνα είναι 39km².
Φέρτε τη Μέδουσα σπίτι της. Το Παρίσι μπορεί σύντομα να χρησιμοποιήσει ραντάρ ήχου για να εντοπίζει οχήματα που ξεπερνάνε τα όρια ηχορύπανσης.
Νευροεπιστήμη και νευροαρχιτεκτονική.
Προσπάθειες να γίνει η κομποστοποίηση όσο απλή όσο η συλλογή σκουπιδιών.
Skellefteå: Η ξύλινη πόλη της Σουηδίας που λειτουργεί με 100% ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Μεταφορές
Αν αντί για SUVs αγοράζαμε κανονικά αυτοκίνητα, μόνο στην Αμερική θα είχαν αποφευχθεί 8,100 θάνατοι από το 2000.
Το νέο βιβλίο του Peter Norton ασχολείται με την επικίνδυνη υπόσχεση του αυτόνομου αυτοκινήτου.
Τραμ, τελεφερίκ, ηλεκτρικά πλοία: Πώς οι πόλεις προσεγγίζουν τον εξηλεκτρισμό των ΜΜΜ.
Το Nature προτείνει να κάνουμε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ελαφρύτερα και με μικρότερες μπαταρίες για να μεγιστοποιηθούν τα οφέλη για το κλίμα και η ασφάλεια στο δρόμο. Δε φτάνει βέβαια στη λογική συνέχεια του να αφαιρεθούν δύο ρόδες.
Είναι τα αυτόνομα skateboard κομμάτι του μέλλοντος των αστικών μεταφορών; Η Citroën λέει ναι.
Μικροκινητικότητα
Τον τελευταίο χρόνο, η χρήση οδηγιών για ποδήλατο στους χάρτες της Google αυξήθηκε έως και 98% παγκοσμίως.
Η δύναμη του να μπορείς να ζήσεις το ηλεκτρικό ποδήλατο στην καθημερινότητα σου πριν το αγοράσεις.
Η αγορά του ποδηλάτου είναι πλέον €4.6 δις και το ηλεκτρικό ποδήλατο έχει γίνει η τρίτη μεγαλύτερη κατηγορία της, με αύξηση 240% το τελευταίο χρόνο.
Μια 27χρονή μηχανικός ποδηλάτων και ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός έχουν αναλάβει τη δύσκολη δουλειά του να διασώσουν τα χιλιάδες ηλεκτρικά ποδήλατα που παράτησε η Lime όταν αποχώρησε από την πρωτεύουσα του Μεξικού. Και να τους δώσουν μια νέα ζωή βοηθώντας τις τοπικές κοινότητες.
70% από τους χρήστες της Spin δηλώνουν ότι το να χρησιμοποιούν ηλεκτρικό πατίνι βελτιώνει τη ψυχική υγεία τους.
Ο CEO της Volkswagen (!) δήλωσε ότι «στα αστικά κέντρα, το αυτοκίνητο, ηλεκτρικό ή μη, έχει μέλλον μόνο αν το ποδήλατο έχει τον απαραίτητο χώρο.»
Η Vanmoof αποκάλυψε τα σχέδια για το νέο της e-bike μοντέλο, που είναι σχεδιασμένο να φτάνει τα 50χλμ/ώρα. Είναι ένα στοίχημα της εταιρείας ότι στο επόμενο διάστημα οι πόλεις θα επιτρέψουν στα e-bikes να αναπτύσσουν υψηλότερες ταχύτητες στους δρόμους που μοιράζονται με το αυτοκίνητο. Έχω πολλές απορίες.

Τι βλέπουμε / ακούμε
📹: Οι 10 εντολές της μικροκινητικότητας από τον Horace Dediu που επινόησε τον όρο, αλλά και ολόκληρο το Micromobility America 2021.
📹: Life in the Resilient City. Πέντε ιστορίες ανθρώπων που απεικονίζουν τον τρόπο με τον οποίο οικειοποιούνται τα γρήγορα μεταβαλλόμενα αστικά περιβάλλοντα της Νέας Υόρκης, της Σεούλ, της Βομβάης, του Παρισιού και του Ναϊρόμπι.
Δουλειές
Marketing Associate / Operations Associate, Kineo (Αθήνα)
Tech Lead Backend Engineer / Frontend Engineer, TIER Mobility (Αθήνα)
Πρόταση Βιβλίου
Bicycle Diaries: Ο David Byrne, ένας τρομερά πολυτάλαντος άνθρωπος, εκτός από τραγουδιστής και κιθαρίστας των Talking Heads, είναι γνωστός και για τον ακτιβισμό του για τη χρήση του ποδηλάτου ως κύριου μέσου μεταφοράς, κάτι που ο ίδιος κάνει σε όλη του τη ζωή όπου και να τον βγάλει ο δρόμος. Το Bicycle Diaries είναι μια μαγευτική ματιά των πόλεων και της κουλτούρας μας από το ύψος της σέλας του. Και μιας και μιλάμε για μουσικό, ορίστε και ένα φθινοπωρινό τραγουδάκι για να γίνει λίγο πιο ευχάριστη η αυριανή μετακίνηση.