Πίσω από το πέπλο
Επιπλέον, η επιβίωση του ομορφότερου, 750χλμ. ποδηλατοδρόμων για το Μιλάνο, 26 made in GR πατίνια για την efood, €628εκ. στη Bolt, η Ταϊβάν θα έχει σύντομα παραπάνω σταθμούς της Gogoro από βενζινάδικα
Αν μπορούσατε να επανασχεδιάσετε τον κόσμο από την αρχή, πώς θα έμοιαζε; Πώς θα διανείματε τους πόρους και τη λήψη αποφάσεων; Ποιοι θα ήταν οι νόμοι και πως θα τους εφαρμόζατε;
Παίρνοντας ένα παράδειγμα από τη δική μας θεματική, θα επιλέγατε να ζείτε σε ένα ανάκτορο στο καλύτερο σημείο της πόλης; Ίσως με ένα τεράστιο πάρκο να το περικλείει και ιδιωτικούς δρόμους προς τις κεντρικές αγορές; Μήπως θα δίνατε αντίστοιχα προνόμια και στην οικογενειακή, εθνική, πολιτική, ή επαγγελματική ομάδα στην οποία ανήκετε;
Πιθανόν να επιλέγατε να ήσασταν λιγότερο εγωιστές ή φυλετιστές, και να υιοθετούσατε την ηθική θεωρία του ωφελιμισμού, σύμφωνα με την οποία, σκοπός των πράξεων μας πρέπει να είναι η μεγαλύτερη κατά το δυνατόν ωφέλεια για τον μεγαλύτερο κατά το δυνατόν αριθμό ατόμων. Θα μπορούσατε λοιπόν να σχεδιάσετε μια πόλη η οποία θα ικανοποιούσε κάθε ανάγκη και θα έκανε εξαιρετικά χαρούμενο το 99% του πληθυσμού της. Οι άνθρωποι στο υπόλοιπο 1% ίσως να υπέφεραν αλλά θα εξυπηρετούσατε το «κοινό καλό».

Οι απόψεις μας σχετικά με το τι είναι δίκαιο και τι άδικο συνήθως βασίζονται στις προσωπικές μας εμπειρίες. Διαμορφώνονται από τις αδικίες που έχουμε υποστεί εμείς, η οικογένεια ή οι φίλοι μας, από τα ερεθίσματα που είχαμε στο περιβάλλον μας μεγαλώνοντας, από τις δυσκολίες που συναντάμε στην καθημερινότητα μας, και από το σύστημα αξιών που έχουμε διαμορφώσει (ή έχει διαμορφωθεί) για τον εαυτό μας.
Πως θα απαντούσαμε, όμως, την αρχική ερώτηση αν κάπως έμπαινε ένα πέπλο μπροστά μας και ενώ καλούμασταν να σχεδιάσουμε την κοινωνία στην οποία θα ζήσουμε, δεν μπορούσαμε να γνωρίζουμε τη δική μας θέση σε αυτή; Αν δεν γνωρίζαμε τίποτα για τον εαυτό μας και τις φυσικές μας ικανότητες. Αν δεν γνωρίζαμε το φύλο και τη σεξουαλικότητα μας, την εθνικότητα, την ηλικία κ.λπ.
Ο φιλόσοφος Τζον Ρωλς έκανε ακριβώς αυτή την ερώτηση το 1971 στο βιβλίο του, A Theory of Justice.
Το συγκεκριμένο νοητικό πείραμα, γνωστό ως «το πέπλο της άγνοιας» (veil of ignorace) μας τοποθετεί σε μία αρχική θέση από την οποία λαμβάνουμε αποφάσεις ως λογικά, ελεύθερα και ηθικά ίσα όντα. Οποιαδήποτε επιλογή κάνουμε θα μπορούσε δυνητικά είτε να μας βλάψει είτε να μας ωφελήσει και αυτό μας οδηγεί σε επιλογές οι οποίες έχουν μια έμφυτη δικαιοσύνη. Για παράδειγμα, αν αποφασίζαμε ότι οι άνδρες θα είναι ανώτεροι, πρέπει να αντιμετωπίσουμε την πιθανότητα να είμαστε γυναίκα. Εάν αποφασίσουμε ότι το 10% του πληθυσμού θα είναι σκλάβοι, πρέπει να είμαστε συνειδητοποιημένοι με την προοπτική του να είμαστε οι ίδιοι σκλάβοι.
Κανείς δεν θέλει να βρεθεί σε μειονεκτική θέση, επομένως η λογική πεποίθηση είναι ότι το πέπλο της άγνοιας θα παρήγαγε μια δίκαιη, ισότιμη κοινωνία. Για αυτό και πιστεύω ότι ο Τζον Ρωλς αποτελεί υποχρεωτική ανάγνωση για καθέναν που σχετίζεται με τον αστικό σχεδιασμό.
Αν υπήρχε πιθανότητα εσύ ο ίδιος να χρειάζεται να μετακινείσαι με αναπηρικό αμαξίδιο, να τσουλάς ένα καρότσι και να κρατάς άλλο ένα παιδί στο χέρι, να κρατάς μαγκούρα ή να πρέπει να πας στην δουλειά σου αλλά να μην μπορείς να υποστηρίξεις ένα αυτοκίνητο, πως θα σχεδίαζες την πόλη σου;
Όταν επιλέγουμε να τοποθετήσουμε τον εαυτό μας πίσω από το πέπλο, έχουμε πολύ περισσότερες πιθανότητες να λειτουργήσουμε προς τη σωστή κατεύθυνση και να δημιουργήσουμε τις αλλαγές που σταδιακά θα μας φτάσουν πιο κοντά στον κόσμο και τις πόλεις που θέλουμε να δούμε.
Τι διαβάζουμε
Ελλάδα
Αποχαιρετισμός στα ερείπια της Αθήνας.
Πόλεις του Κόσμου
Το Βερολίνο εξετάζει τη δημιουργία της μεγαλύτερης ζώνης χωρίς αυτοκίνητα οπουδήποτε στον κόσμο.
Η Culdesac, startup που σχεδιάζει και χτίζει πόλεις για ανθρώπους, πήρε νέα χρηματοδότηση $30εκ.
Τα παραδοσιακά ή κλασικά κτίρια τείνουν να είναι πιο δημοφιλή από τα σύγχρονα. Μια εξήγηση που έχει δοθεί για αυτό το φαινόμενο είναι η “επιβίωση του ομορφότερου”, δηλαδή ότι τα άσχημα παλιά κτίρια κατεδαφίζονται για να ανεγερθούν στη θέση τους καινούρια, ενώ τα ομορφότερα διατηρούνται. Είναι όμως αυτός ο βασικός λόγος είναι για τη σπανιότητα των παλιών άσχημων κτιρίων; Μάλλον όχι.
Οι 15 πόλεις που κέρδισαν το διαγωνισμό Global Mayors Challenge, και $1εκ. από το Bloomberg Philanthropies, για το 2021-2022.
Η αγορά της Αυτοκράτειρας στο Καράτσι ήταν αναπόσπαστό κομμάτι της πόλης του Καράτσι, από όταν ήταν ένας λιμενικός οικισμός με 85 χιλ. κατοίκους έως να γίνει μητρόπολη τουλάχιστον 16 εκατομμυρίων κατοίκων. Μέχρι τις 11 Νοεμβρίου, 2018 όταν και αποφασίστηκε ότι δεν χωράει στη σύγχρονη ερμηνεία μιας παγκόσμιας πόλης.
750χλμ. ποδηλατοδρόμων, με το 86% του πληθυσμού της πόλης να ζει σε μέγιστη απόσταση 1χλμ. από το δίκτυο. Το μεγαλοπρεπές πλάνο του Μιλάνου για να αλλάξει τις μετακινήσεις στην πόλη και να βελτιώσει τη δημόσια υγεία.
Μεταφορές
Στο Λονδίνο, το ποσοστό των διαδρομών που γίνονται με ποδήλατο ή περπάτημα αυξήθηκε από 27% σε 42% κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Αυτό το ποσοστό αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω τα επόμενα χρόνια, ειδικά αν η πόλη προχωρήσει με τα σχέδια της να χρεώνει τους οδηγούς για κάθε μετακίνηση που γίνεται με αυτοκίνητο.
Η Lufthansa πραγματοποίησε 18.000 πτήσεις αυτόν τον χειμώνα που διαφορετικά θα είχαν ακυρωθεί λόγω έλλειψης επιβατών για να διατηρήσει τις θέσεις της στα αεροδρόμια.
Το τελευταίο χρόνο στη Γαλλία, όλα τα οχήματα που ζυγίζουν περισσότερο από 1.800 κιλά φορολογούνται με 10 ευρώ για κάθε επιπλέον κιλό. Χρειαζόμαστε τέτοιες λύσεις για να αλλάξουν οι τοξικές μας συπεριφορές σε σχέση με το μέγεθος.
Όχι, δεν οφείλονται σε ανθρώπινο λάθος το 94% των τροχαίων και ναι, είμαστε υπεύθυνοι για τη βελτίωση της κατάστασης στους δρόμους μας.

Μικροκινητικότητα
Οι Θεσσαλονικείς φίλοι μας από την Elektronio παρέδωσαν 26 χειροποίητα ηλεκτρικά πατίνια στην efood.
Το 56% των γυναικών που ποδηλατούν σήμερα, ξεκίνησαν (ή επέστρεψαν σε αυτό) κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Το 2021 πωλήθηκαν περισσότερα ηλεκτρικά ποδήλατα από αυτοκίνητα και στις ΗΠΑ.
Νέα χρηματοδότηση €628εκ. για τη Bolt για να εδραιωθεί ως το mobility super-app της Ευρώπης και της Αφρικής.
Σε αντίθεση με τη Bolt που ζητάει λιγότερους κανονισμούς και ρυθμίσεις, η Spin θα αποσυρθεί από όσες πόλεις λειτουργούν χωρίς συγκεκριμένο αριθμό αδειών για παρόχους κοινόχρηστης μικροκινητικότητας, γιατί σε αυτές τις αγορές δεν βλέπει τρόπο να είναι κερδοφόρα.
Όλα τα μοντέλα μικροκινητικότητας που παρουσιάστηκαν στη CES 2022.
Τι βλέπουμε / ακούμε
8 Αθηναίοι συζητούν: Τι σημαίνει να είσαι ενεργός πολίτης σήμερα;
450,000 μηνιαίοι συνδρομητές, 330,000 εναλλαγές μπαταριών την ημέρα, 250,000,000 εναλλαγές μπαταριών από το 2015 και ένα δίκτυο σταθμών που σύντομα θα ξεπερνούν όλα τα βενζινάδικα της χώρας. Ο CEO της Gogoro μιλάει για την πορεία και τα πλάνα της.
Η καμπάνια του Κεμπέκ για τους πεζούς και το πως πρέπει να περνάνε το δρόμο είναι τόσο λάθος. Σίγουρα πιο σωστή η αντίδραση του Ricky Gervais.
Το τραγούδι των βιώσιμων πόλεων.
Δουλειές
General Manager Greece, Lime (Αθήνα)
Embedded Software Engineer, Speen (Αθήνα)
Πρόταση Βιβλίου
Urban Acupuncture: Το τραγούδι των βιώσιμων πόλεων στο παραπάνω λινκ το τραγουδάει ο Jamie Lerner. Κατά τη διάρκεια των τριών θητειών του ως δήμαρχος της Κουριτίμπα της Βραζιλίας, ο αρχιτέκτονας και πολεοδόμος μετέτρεψε την πόλη του σε ένα παγκόσμιο μοντέλο βιώσιμης κοινότητας. Από το πρωτοποριακό σύστημα Bus Rapid Transit μέχρι τα σχεδιασμένα για την απορρόφηση των πλημμυρών πάρκα και τη δημιουργία ζωνών μόνο για πεζούς, ο Lerner ανακάλυψε ότι οι αλλαγές δεν χρειάζεται απαραίτητα να είναι μεγάλης κλίμακας και δαπανηρές για να έχουν αντίκτυπο. Μικρές παρεμβάσεις, ακόμα και σε προσωπικό επίπεδο, μπορούν να αλλάξουν πραγματικά τη ζωή στις πόλεις μας.