Take Back the City

Take Back the City

Share this post

Take Back the City
Take Back the City
Επιδοτείται το χθες
Copy link
Facebook
Email
Notes
More
User's avatar
Discover more from Take Back the City
Έμπνευση και πρακτικές συμβουλές για καλύτερες πόλεις.
Over 1,000 subscribers
Already have an account? Sign in

Επιδοτείται το χθες

Επιπλέον, ενέργεια και ισότητα, το αποχετευτικό σύστημα στην κλιματική αλλαγή, οι πωλήσεις e-bikes ξεπέρασαν τις πωλήσεις κλασικών στην Ολλανδία, η μεταμόρφωση της Τζακάρτα, η πόλη δασκάλα Χρόνινγκεν

Adam Markakis
Mar 20, 2022
1

Share this post

Take Back the City
Take Back the City
Επιδοτείται το χθες
Copy link
Facebook
Email
Notes
More
Share

«Η πετρελαϊκή κρίση του 1973 – όταν η Σαουδική Αραβία και άλλοι Άραβες εξαγωγείς πετρελαίου επέβαλαν εμπάργκο στις ΗΠΑ, τη Βρετανία, τον Καναδά, την Ιαπωνία και την Ολλανδία για την υποστήριξη του Ισραήλ στον πόλεμο του Γιομ Κιπούρ – τετραπλασίασε την τιμή του πετρελαίου. Κατά τη διάρκεια μιας τηλεοπτικής ομιλίας, ο πρωθυπουργός Den Uyl προέτρεψε τους Ολλανδούς πολίτες να υιοθετήσουν έναν νέο τρόπο ζωής και να ασχοληθούν σοβαρά με την εξοικονόμηση ενέργειας». Η τότε κυβέρνηση της Ολλανδίας κήρυξε επίσης μια σειρά από «Κυριακές χωρίς αυτοκίνητο» και τα υπόλοιπα είναι ιστορία. Αυτά χωρίς κλιματική καταστροφή στον ορίζοντα.

Πίσω στο 2022, η Ελληνική κυβέρνηση ανακοίνωσε πριν λίγες μέρες μέτρα στήριξης για το οικονομικό κόστος του πολέμου στην Ουκρανία. Ανάμεσα σε αυτά, όπως και στα αντίστοιχα πακέτα αρκετών κυβερνήσεων, και η επιδότηση της τιμής της βενζίνης. Πολιτικά καταλαβαίνω το γιατί. Όταν όμως οι πόλεις μας ορίζουν Επικεφαλής Αντιμετώπισης Αστικής Υπερθέρμανσης, απολογούνται στα Ευρωπαϊκά δικαστήρια για την ποιότητα του αέρα τους, μεγάλο ποσοστό των κατοίκων τους ζουν σε απαράδεκτα υψηλά όρια θορύβου, και έχουν δεσμευτικούς στόχους για την κλιματική ουδετερότητα, η υπεύθυνη επιλογή θα ήταν να πληρώνουμε τους ανθρώπους για να αφήσουν το αυτοκίνητο πίσω, όχι για να συνεχίσουν να το χρησιμοποιούν όπως πάντα. Πόσο μάλλον να μη δίνουμε διπλή έκπτωση στους ιδιοκτήτες οχημάτων με κινητήρα ντίζελ.

Την ίδια στιγμή, εκτός από αντιπεριβαλλοντική, η συγκεκριμένη επιδότηση δεν είναι και δίκαια. Ο ίδιος ο κος Σκυλακάκης είχε βγει και είχε υποδείξει τον ελέφαντα στο δωμάτιο πριν κάποιες εβδομάδες. Όσο μεγαλύτερο εισόδημα έχει ένα νοικοκυριό τόσο πιο πιθανό να χρησιμοποιεί αυτοκίνητο. Και ας υπάρχει εισοδηματικό πλαφόν, από τη στιγμή που η επιδότηση δίνεται μόνο σε συγκεκριμένη ομάδα για συγκεκριμένη χρήση και όχι στη μορφή ενός γενικού επιδόματος κινητικότητας, ενισχύει ανισότητες. Δεν επιδοτούμε καν μόνο ένα αμάξι ανά νοικοκυριό. «Έτσι, εάν το ένα αυτοκίνητο είναι στο όνομα της συζύγου και το άλλο στον σύζυγο, μπορείτε να πάρετε την επιδότηση και για τα δύο αυτοκίνητα».

Twitter avatar for @adamvsworld
Adam Markakis @adamvsworld
Σωστά και τα δύο. researchgate.net/figure/Car-own… #Σκυλακακης
Image
Twitter avatar for @ganavalo
George Anavaloglou @ganavalo
Άρα αφού οι φτωχοί δεν έχουν αμάξι, η επιδότηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων γίνεται για τους πλούσιους. Σωστά κύριε Σκυλακάκη; #Σκυλακακης
6:39 PM ∙ Feb 4, 2022

Οι αυξήσεις στα καύσιμα, αν τις αφήσεις, οδηγούν τον κόσμο να αναζητήσει εναλλακτικές. Σε έρευνα στην Αμερική, κάθε αύξηση 10% στο κόστος των καυσίμων οδήγησε σε αύξηση έως και 4% στην επιβατική κίνηση των λεωφορείων και 8% στην κίνηση των τρένων. Την ίδια ώρα, έχουν αρχίσει και ανεβαίνουν ξανά παγκοσμίως οι πωλήσεις ποδηλάτων. Στη θεωρία, αυτά τα μέσα τα προτιμάμε σαν κράτος από τα αυτοκίνητα ορυκτής καύσης.

Τέτοιες εναλλακτικές μπορείς να τις υποστηρίξεις περαιτέρω για να επιταχύνεις τη μετάβαση. Είτε άμεσα, είτε έμμεσα. Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας εξέδωσε πλάνο 10 σημείων για τη μείωση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου. Ανάμεσα σε αυτά η μείωση των ορίων ταχύτητας (οι υψηλότερες ταχύτητες καταναλώνουν περισσότερη ενέργεια για να διανύσουν την ίδια απόσταση), οι «Κυριακές χωρίς αυτοκίνητο» και η επιδότηση των ΜΜΜ.

Οι υψηλές τιμές της βενζίνης δεν είναι μια προσωρινή ανωμαλία που πρέπει να διορθωθεί με βραχυπρόθεσμες νομοθεσίες και επιδοτήσεις. Κάθε ευρώ που ξοδεύουν οι κυβερνήσεις προσπαθώντας να μειώσουν το κόστος οδήγησης ως απάντηση σε αυτές τις τιμές είναι μια ακόμη επιδότηση (βλ. ΠΓΑ-03) σε ένα σύστημα που κάνει περισσότερο κακό παρά καλό. Θα περίμενε κανείς, αν όχι απαιτούσε, ότι στις εποχές που ζούμε θα παλεύουμε συνειδητά να εκμεταλλευτούμε κάθε σημείο καμπής μπας και μπούμε σε ένα μονοπάτι που επιτρέπει την επίτευξη των μακροχρόνιων υπαρξιακών στόχων μας, όπως η κλιματική ουδετερότητα. Η καλύτερη στιγμή να κάνουμε κάτι για αυτό ήταν χθες. Η δεύτερη καλύτερη στιγμή είναι σήμερα. Εμείς ακόμα ελπίζουμε για το αύριο.

Την προσωπική μου λύση την έχω βρει. Αντί για να δίνω 2€ για να αγοράσω ένα λίτρο βενζίνης και να διανύσω 10-15χλμ., δίνω το ίδιο ποσό για να φορτίζω το e-bike μου και διανύω 1,500χλμ.

Τι διαβάζουμε

Ελλάδα

  • Ο Δήμος Χανίων κατέκτησε τη διάκριση Smart City of the Year στα Best City Awards, βραβεία που επιβραβεύουν την Καινοτομία και την Ποιότητα Ζωής στις ελληνικές πόλεις.

  • Πόλεις για γυναίκες.

  • Στην Ελλάδα, για κάθε κατά ένα βαθμό Κελσίου αύξηση της μέσης θερμοκρασίας πάνω από τους 34 βαθμούς, η ημερήσια θνησιμότητα αυξάνεται κατά περίπου 3%. Η συνέντευξη της Ελένης Μυριβήλη.

  • "One-stop-shop" για τη μετακίνηση θέλει να γίνει (και) η Uber.

Διονυσίου Αρεοπαγίτου, 1971. Η πεζοδρόμηση που έκανε τον δρόμο έναν από τους ομορφότερους στον κόσμο έγινε μόλις το 2000 φυσικά με την απαραίτητη γκρίνια για τα διερχόμενα αυτοκίνητα.

Πόλεις του Κόσμου

  • Οι πόλεις έχουν επενδύσει δισεκατομμύρια σε νέα συστήματα αποχέτευσης τα οποία όμως είναι ήδη παρωχημένα μιας και οι εκτιμήσεις για τη βροχόπτωση που χρησιμοποιήθηκαν κατά το σχεδιασμό τους είναι τελείως άκυρες λόγο της κλιματικής αλλαγής.

  • Οι Βρυξέλλες σε πληρώνουν 900€ για να αποσύρεις το αυτοκίνητο σου.

  • Trilith, η εταιρική πόλη της Marvel.

Μεταφορές

  • Περισσότεροι από 3600 θάνατοι από ισχαιμική καρδιοπάθεια (IHD) θα μπορούσαν να προληφθούν ετησίως στην Ευρώπη αν μειώναμε το θόρυβο της οδικής κυκλοφορίας.

  • Στη Τζακάρτα, τα τελευταία 5 χρόνια η κάλυψη της δημόσιας συγκοινωνίας έχει διπλασιαστεί σε 82%, και η χρήση ποδηλάτου έχει αυξηθεί μέχρι και 1000% σε κάποιες περιοχές της πόλης.

  • Οι 10 πιο καινοτόμες εταιρείες στον τομέα των μεταφορών κατά το Fast Company.

Μικροκινητικότητα

  • Ο σκελετός αυτού του ποδηλάτου είναι και η κλειδαριά του.

  • Πώς να καταλάβετε τι σημαίνουν τα Ah και W(a)h όταν συγκρίνετε μπαταρίες για ebikes.

  • Στην Ολλανδία πλέον αγοράζουν περισσότερα e-bikes από κλασικά.

Τι βλέπουμε / ακούμε

  • 🎧: Ο Γιάννης Αναστασάκης, Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Πρασίνου & Καθημερινότητας Δήμου Ηρακλείου, μιλάει για τη μεταμόρφωση της πόλης τα τελευταία χρόνια.

  • 📹: Πώς το ποδήλατο ενίσχυσε το κίνημα για τα δικαιώματα των γυναικών.

  • 📹: Πώς το Παρίσι και η Βαρκελώνη έμαθαν αστικό σχεδιασμό από το Χρόνινγκεν.

  • 📹: Το νέο τρίκυκλο της Arcimoto.

  • 🎧: [PLUG] Μίλησα με την ομάδα της IACES Thessaloniki για τα ποδηλατικά δίκτυα και τις μετακινήσεις μας μέσα στην πόλη.

Δουλειές

  • Various Roles, TIER Mobility (Ελλάδα)

Πρόταση Βιβλίου

Energy and Equity, Ivan Illich, 1973

Μιας και μιλάμε για ενέργεια, κατά τη διάρκεια της πετρελαϊκής κρίσης που αναφέρθηκε στην πρώτη παράγραφο του γράμματος, ο Αυστριακός φιλόσοφος Ivan Illich δημοσίευσε το «Energy and Equity». Εκεί ανέλυσε τη σχέση ανάμεσα στην ενέργεια, τις κοινωνικές σχέσεις και την πολιτική. Η υψηλή κατανάλωση ενέργειας συσχετίζεται αντιστρόφως με την ισότητα και αναπόφευκτα υποβαθμίζει τις κοινωνικές σχέσεις και τις ανθρώπινες ελευθερίες. Ένα παράδειγμα αυτού είναι όταν το σύστημα μετακινήσεων μας αναγκάζει να δουλεύουμε για να πληρώνουμε ένα αυτοκίνητο, τη βενζίνη του, την ασφάλεια του, κ.ο.κ. (και να χρειαζόμαστε επιδοτήσεις για να το συντηρήσουμε) όταν την ίδια στιγμή υπάρχουν επιλογές με πολύ χαμηλότερο κόστος, ενεργειακό και μη. Το πλήρες κείμενο είναι διαθέσιμο εδώ.


Subscribe to Take Back the City

By Adam Markakis · Launched 4 years ago
Έμπνευση και πρακτικές συμβουλές για καλύτερες πόλεις.
1

Share this post

Take Back the City
Take Back the City
Επιδοτείται το χθες
Copy link
Facebook
Email
Notes
More
Share

Discussion about this post

User's avatar
36 (Αστικά) Πράγματα Που Έμαθα Το 2024
Dec 29, 2024 • 
Adam Markakis
28

Share this post

Take Back the City
Take Back the City
36 (Αστικά) Πράγματα Που Έμαθα Το 2024
Copy link
Facebook
Email
Notes
More
4
Degrowth, NIMBY και αποκέντρωση
Γιατί η επιστροφή στο χωριό δεν είναι λύση για την Ελλάδα του αύριο
Jan 3 • 
Adam Markakis
19

Share this post

Take Back the City
Take Back the City
Degrowth, NIMBY και αποκέντρωση
Copy link
Facebook
Email
Notes
More
Γιατί οι Έλεγχοι Ενοικίων Δεν Είναι η Λύση που Νομίζουμε
Εμπειρικά δεδομένα και εναλλακτικά μοντέλα από τη Βιέννη έως την Αυστραλία
Apr 25 • 
Adam Markakis
12

Share this post

Take Back the City
Take Back the City
Γιατί οι Έλεγχοι Ενοικίων Δεν Είναι η Λύση που Νομίζουμε
Copy link
Facebook
Email
Notes
More
2

Ready for more?

© 2025 Adam Markakis
Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start writingGet the app
Substack is the home for great culture

Share

Copy link
Facebook
Email
Notes
More

Create your profile

User's avatar

Only paid subscribers can comment on this post

Already a paid subscriber? Sign in

Check your email

For your security, we need to re-authenticate you.

Click the link we sent to , or click here to sign in.