ΔΕΘέλει κόπο, θέλει τρόπο
Επιπλέον, η Αθήνα που φλέγεται, Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας, η ανάγκη για φθηνότερα σπίτια, Αν Χινταλγκό για Πρόεδρος, 14% των περιπτώσεων άνοιας μπορούν να αποδοθούν στην ηχορύπανση
Την προηγούμενη εβδομάδα ταξίδεψα στη Θεσσαλονίκη για να συμμετάσχω στην Ημερίδα του Υπερταμείου, με θέμα «Βιώσιμη Ανάπτυξη: Ο ρόλος των Δημοσίων Επιχειρήσεων και η Στρατηγική κατεύθυνσης προς το μέλλον», η οποία διοργανώθηκε στα πλαίσια της ΔΕΘ. Μπορείτε να δείτε τη συζήτηση που κάναμε με τον κ. Στέφανο Γιουρέλη, Αναπληρωτή CEO του Υπερταμείου, για τη Βιώσιμη Κινητικότητα εδώ (ξεκινάει στο 2:11).
Είμαι πραγματικά ευγνώμων για την πρόσκληση, γιατί ήταν μια καλή ευκαιρία να μεταφερθεί το αφήγημα της μικροκινητικότητας και των ανθρωποκεντρικών πόλεων σε ένα κοινό που ίσως δεν έχει συνηθίσει να το ακούει. Δεν υπήρχε χρόνος για συγκεκριμένες προτάσεις στο πως να φτάσουμε σε ένα ολοκληρωμένο σύστημα πρακτικών Βιώσιμης Κινητικότητας αλλά τουλάχιστον έγινε η εισαγωγή.
Η γενικότερη εμπειρία μου από τις δύο μέρες που πέρασα στην έκθεση ενίσχυσε περαιτέρω την πεποίθηση μου ότι οι ιδέες και η φαντασία μας στο διάλογο για χάραξη πολιτικής είναι αρκετά περιορισμένες. Για παράδειγμα, σε ημερίδα της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) με τίτλο «Έξυπνες Πόλεις», ενώ όλοι συμφωνήσαν ότι οι μεταφορές είναι το κλειδί της πράσινης μετάβασης, ο δημόσιος λόγος δε ξέφυγε, με ελάχιστες εξαιρέσεις, από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και το δίκτυο φόρτισης τους. Δε ξέρω αν είναι έξυπνο, αλλά σίγουρα δεν είναι αρκετό για να είμαστε Fit for 55.
Ενδιαφέρον στατιστικό από τη συγκεκριμένη ημερίδα το ότι μέχρι στιγμής έχουν κατατεθεί 16χιλ. αιτήσεις για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά», το πρόγραμμα επιδότησης που είναι πλέον ενεργό για πάνω από ένα χρόνο. Υπενθυμίζω ότι στους πρώτους 3-4 μήνες οι αιτήσεις ήταν πάνω από 9χιλ. κάτι που μάλλον δείχνει ότι φτάνει ταβάνι χωρίς η αξιοποίηση των κονδυλίων να έχει πιάσει ούτε το 40%, θέμα για το οποίο θα γράψω σύντομα.
Στην ίδια ημερίδα παρουσιάστηκαν περισσότερες πληροφορίες και για το «πράσινο» σχέδιο της VW για την Αστυπάλαια. Το γενικό σχολιασμό τον έχω κάνει σε προηγούμενο γράμμα, όμως πιο συγκεκριμένα παρουσιάστηκε η μετατροπή του τωρινού στόλου 1,500 οχημάτων του νησιού σε 1,000 ηλεκτρικά, on-demand δημόσια συγκοινωνία με μικρά 8-θέσια βαν (κάτι αντίστοιχο είχε αποπειραθεί η Citymapper στο Λονδίνο χωρίς επιτυχία), car sharing και πιλότους αυτόνομων οχημάτων το 2026. Ποδηλατάκια για να απολαμβάνουμε την ομορφιά και το slow living ενός νησιού 1,200 μόνιμων κατοίκων δεν είναι στο πλάνο.
Λίγο νωρίτερα, ο γείτονας Δήμαρχος Ρόδου μίλησε για τα πλάνα για τη μετατροπή της Μεσαιωνικής Πόλης της Ρόδου σε παγκόσμιο πρότυπο βιώσιμης διαχείρισης, στην πρώτη έξυπνη καστροπολιτεία. Ελπίζω το cargo bike που παραδίδει τα δέματα του Κωτσόβολου μέσα σε αυτή να τους εμπνεύσει αρκετά ώστε σε επόμενη εκδήλωση να αλλάξουν αυτή την εικόνα.
Είχαμε βέβαια και ευχάριστα! Όλη μας την αγάπη στον πρόεδρο της ΚΕΔΕ, κ. Δημήτρη Παπαστεργίου, που δε χάνει ευκαιρία να επικοινωνεί ότι «δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα Ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ακόμα αυτοκίνητα». Επίσης, χάρηκα πολύ με την αναφορά του CEO του ΟΑΣΑ, κ. Νικόλαου Αθανασόπουλου, στη μικροκινητικότητα (3:04) και ελπίζουμε να δούμε (και να βοηθήσουμε σε) δράσεις για να συνδεθεί σωστά με τα ΜΜΜ, απαραίτητο κομμάτι ενός διαφορετικού μείγματος μέσων μεταφοράς στις πόλεις μας.
Τέλος, πρέπει να σημειώσω ότι συνάντησα τυχαία τον Πρωθυπουργό. Μπορείτε λοιπόν να είστε σίγουροι πλέον ότι, αν μη τι άλλο, γνωρίζει τη λέξη μικροκινητικότητα.
Υ.Γ. Συγγνώμη για τον τίτλο.

Τι διαβάζουμε
Ελλάδα
Αφιέρωμα της Lifo στην Αθήνα που φλέγεται.
Από την Πέμπτη (16.09.2021) διανύουμε την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας και το ΚΠΙΣΝ οργανώνει κάποιες ωραίες εκδηλώσεις. Στη συζήτηση της Τρίτης με τίτλο Συνύπαρξη Οχημάτων στους Δρόμους της Αθήνας θα παρευρεθούμε σίγουρα, ενώ σήμερα (19/09) έχει δράσεις για παιδιά!
Ο υπέργειος κήπος του Madame Phú Man Chú.
Πώς, αλήθεια, φτιάχτηκε η σύγχρονη Αθήνα;
Πόλεις του Κόσμου
Η ανάγκη για φθηνότερα σπίτια. Οι ελλείψεις κατοικιών οδηγούν την ανισότητα, την κλιματική αλλαγή, τη χαμηλή παραγωγικότητα, την παχυσαρκία, ακόμη και την πτώση των ποσοστών γονιμότητας.
Η απελευθέρωση του Παρισιού από το αυτοκίνητο δουλεύει τόσο καλά, που πλέον η Δήμαρχος Αν Χινταλγκό κατεβαίνει για Πρόεδρος.
Μέχρι και το 14% των περιπτώσεων άνοιας που καταγράφηκαν στη Δανία το 2017 μπορούν να αποδοθούν στην ηχορύπανση από τις μεταφορές.
Park(ing) Day 2021. Εγώ την πήρα την απόφαση μου.
Η συμμετοχική μεταμόρφωση του Ταταρστάν.
Η πόλη ως οικοσύστημα.
Δεν μπορούμε να μοντελοποιήσουμε την κίνηση με τίποτα, οπότε ας σταματήσουμε να χρησιμοποιούμε τις προβλέψεις μας ως δικαιολογία για πολιτικές αποφάσεις.
Startup, σε συνεργασία με τη Hyundai, θέλει να χτίσει μίνι αεροδρόμια για ιπτάμενα ταξί σε 65 πόλεις.
Η επιτήρηση της τάξης στη Σιγκαπούρη γίνεται πλέον και με περίπολο ρομπότ.
Όχι, ο COVID-19 δε σκότωσε τις πόλεις.
Intersectional Design: Rethinking Architecture for the Future. Tapis Rouge, Haiti, Photo by Gianluca Stefani. Image Courtesy of EVA Studio
Μικροκινητικότητα
Πώς και γιατί ο COVID-19 έκανε αρκετούς από εμάς αστικούς ποδηλάτες.
Χρειαζόμαστε λιγότερους και όχι περισσότερους περισπασμούς μέσα στο αυτοκίνητο.
Η Ινδική Ola πήρε 300,000 παραγγελίες για τα ηλεκτρικά μηχανάκια της.
Την πρώτη μέρα.Τα νέα concept e-bikes της BMW εξερευνούν τι θα μπορούσε να τους προσφέρει το geofencing.
Η Polestar σχεδιάζει ηλεκτρικό τρίκυκλο πατίνι (;) για χρήση στις διανομές αγαθών.
Η Shaero, μια καινούρια υπηρεσία κοινοχρησίας στο Τόκυο, μας επιτρέπει να νοικιάζουμε τα παρακάτω πτυσσόμενα, φιλικά προς το περιβάλλον, και αρκετά αστεία, μοτοποδήλατα.
Τι βλέπουμε / ακούμε
🎧: Πώς η αστική γεωργία μπορεί να οδηγήσει σε ένα πιο υγιές και βιώσιμο μέλλον για τους κατοίκους των πόλεων.
📸: Οι δρόμοι του Τόκυο.
📹: Εδώ τα κατάφερε το LA.
Δουλειές
Marketing Associate / Micromobility Mechanic, Kineo (Αθήνα)
Embedded Software Engineer, Speen (Αθήνα)
Entry-level GIS Analyst, Rhoé Urban Technologies (Θεσσαλονίκη)
Πρόταση Βιβλίου
Tactical Urbanism: Η Τακτική Αστικοποίηση εισήχθη στο λεξικό των πόλεων μας το 2014 από τους Αμερικανούς πολεοδόμους Mike Lydon και Anthony Garcia. Αναφέρεται σε μια στρατηγική βραχυπρόθεσμων αστικών παρεμβάσεων μικρής κλίμακας και κόστους, όπως pop-up πάρκα και ανοιχτούς δρόμους, που αποσκοπούν όμως στο να δημιουργήσουν, μέσα από το παράδειγμα που δίνουν, διαχρονικές αλλαγές και πιο ανθρώπινες πόλεις.