Πάρτε τον όρκο
Επιπλέον, ο κώδικας του δρόμου της Χινταλγκό, 30% παγκοσμίως σχεδιάζει να αυξήσει τη χρήση οχημάτων μικροκινητικότητας, 100 χρόνια Λε Κορμπιζιέ, κώνοι σε Waymo και Cruise, induced demand Egypt edition
Η δημόσια υγεία φαίνεται πως θα είναι μια από τις προτεραιότητες της νέας κυβέρνησης. Σε ομιλία του το Μάιο, ο πρωθυπουργός είχε τονίσει πως είναι «πάντα φθηνότερο να προλαμβάνεις, από το να θεραπεύεις». Υπάρχει ένας σημαντικός σύμμαχος σε αυτή την αποστολή τον οποίο αγνοούμε παντελώς. Ο Ιπποκράτης τον αποκαλούσε «το καλύτερο φάρμακο του ανθρώπου» και οι ειδικοί συμφωνούν μαζί του χιλιάδες χρόνια μετά. Αυτό είναι το περπάτημα, και γενικότερα η ενεργή κινητικότητα, η οποία αναφέρεται στις μετακινήσεις που εξυπηρετούνται με ανθρώπινη ενέργεια.
Μερικές από τις κατηγορίες που είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι βελτιώνει το περπάτημα ή το ποδήλατο (ακόμα και το ηλεκτρικό) είναι η καρδιαγγειακή υγεία, η διαχείριση βάρους, η ψυχική υγεία, η αναπνευστική υγεία, η μυοσκελετική υγεία, η μακροζωία, ο ύπνος, το ανοσοποιητικού σύστημα, η ποιότητα του αέρα, η ηχορύπανση, η αστική θερμότητα και τα τροχαία. Αυτές αφορούν μόνο την υγεία, και αγνοούν τα σημαντικά κοινωνικά οφέλη που έρχονται με τις περπατήσιμες γειτονιές.
Πόσο ενεργοί είμαστε στις μετακινήσεις μας στην Ελλάδα; Όχι αρκετά. Χαρακτηριστικά, μόλις το 12% εξυπηρετεί τις καθημερινές μετακινήσεις του με τα πόδια ή το ποδήλατο στην Αθήνα όταν το αντίστοιχο νούμερο στο Παρίσι πλησιάζει το 60%. Οι περισσότεροι από εμάς δε γυμναζόμαστε γενικότερα, αλλά και όσοι γυμναζόμαστε -σε μία από τις εντονότερες ειρωνείες του σύγχρονου κόσμου μας- μπαίνουμε στο αμάξι για να κάνουμε διάδρομο ή ποδήλατο στο γυμναστήριο. Τους λόγους για αυτό τους έχουμε αναλύσει ξανά εδώ και εδώ.
Όταν σκεφτόμαστε τον όρκο του Ιπποκράτη, το μυαλό μας συνήθως στρέφεται στον τομέα της ιατρικής και την επίσημη υπόσχεση των γιατρών που περιγράφει πως πρέπει να συνταγογραφούν μόνο ωφέλιμες θεραπείες, να απέχουν από την πρόκληση βλάβης ή ζημίας και να ζουν μια υποδειγματική προσωπική και επαγγελματική ζωή.
Ωστόσο, καθώς διευρύνεται η κατανόησή μας για την υγεία, γίνεται όλο και πιο σαφές ότι οι αρχές του όρκου του Ιπποκράτη ίσως θα πρέπει να μην περιορίζονται στη σφαίρα των γιατρών και των νοσηλευτών, αλλά αντίθετα θα πρέπει να επεκταθούν ώστε να συμπεριλάβουν ένα ευρύτερο φάσμα επαγγελμάτων. Από τη στιγμή που γνωρίζουμε τα αρνητικά της καθιστικής ζωής στον οργανισμό μας και του αυτοκινήτου στο περιβάλλον μας, γιατί να μην έπρεπε να “παίρνουν τον όρκο” και οι άνθρωποι που σχεδιάζουν τις γειτονιές μας;
Η ιδέα δεν είναι τόσο ριζοσπαστική. Αρκετοί κλάδοι ενσωματώνουν στους κανονισμούς τους ζητήματα υγείας. Όπως η βιομηχανία τροφίμων, ο αστικός σχεδιασμός θα μπορούσε να παρέχει στους κατοίκους τα απαραίτητα "συστατικά" για έναν υγιεινό τρόπο ζωής. Όπως η φαρμακευτική βιομηχανία, οι παρεμβάσεις αστικού σχεδιασμού θα μπορούσαν να δοκιμάζονται και να αξιολογούνται για τις επιπτώσεις τους στη δημόσια υγεία. Αντικατοπτρίζοντας τις βιομηχανίες καπνού και αλκοόλ, ο αστικός σχεδιασμός θα μπορούσε να θέσει περιορισμούς σε επιβλαβή στοιχεία.
Σκεφτείτε το Vision Zero, ένα πολυεθνικό πρόγραμμα οδικής ασφάλειας που στοχεύει στην εξάλειψη όλων των θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών που σχετίζονται με την κυκλοφορία. Το Vision Zero είναι ένα παράδειγμα για το πώς μια προσέγγιση με επίκεντρο την υγεία μπορεί να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο σχεδιάζουμε τις πόλεις μας. Θέτοντας την ασφάλεια ως προτεραιότητα, ευθυγραμμίζει τους στόχους του αστικού σχεδιασμού με εκείνους της δημόσιας υγείας. Ίσως να μπορούσαμε να ξεκινήσουμε από εκεί, για να μη χάνονται 635 ζωές κάθε χρόνο.
Το επόμενο βήμα θα είναι να εξετάσουμε πόσο κοστίζουν τα διαφορετικά μέσα στην κοινωνία και πώς συγκρίνονται μεταξύ τους όσον αφορά την ατμοσφαιρική ρύπανση, την κλιματική αλλαγή, τον θόρυβο, τη φθορά των δρόμων, τη δημόσια υγεία και την κυκλοφοριακή συμφόρηση. Αν λαμβάναμε υπόψιν όλες αυτές τις παραμέτρους θα παίρναμε τις ίδιες αποφάσεις; Θα μπορούσαμε, όμως το να ενώνουμε τις κουκίδες και να αποτυπώνουμε ολιστικά τις επιπτώσεις των επιλογών μας (πρόσφατο παράδειγμα η επιδότηση της βενζίνης) είναι ένα κομμάτι που μας λείπει και στην πολιτική και στο δημόσιο διάλογο.
Ελλάδα
[📺] Παράνομα σταθμευμένοι οδηγοί στον Πειραιά αντιδράνε σε ρεπορτάζ.
Χάσαμε το Natsu Matsuri στον ιαπωνικό κήπο. Δε μιλάτε.
«Η αντικατάσταση σταθμευμένων Ι.Χ. από δέντρα αποτελεί τόσο επιταγή όσο και ευκαιρία» δήλωσε ο αρχιτέκτονας Θωμάς Δοξιάδης σε συνέντευξη του.
Στο διήμερο συμπόσιο με τίτλο “Μετασχηματίζοντας τα αστικά τοπία της Αθήνας” συζητήθηκε ένα πιο υγιές, πιο πράσινο, πιο βιώσιμο, πιο δίκαιο και πιο ανθεκτικό περιβάλλον στις πόλεις μας.
Τι πήγε στραβά με τον «Μεγάλο Περίπατο». Άστοχο το σχόλιο ότι “δεν έχει νόημα να ποδηλατεί κάποιος αν είναι υποχρεωμένος να σταματάει σε όλες τις κάθετες οδούς”. Δεν υπάρχουν διασταυρώσεις στο Άμστερνταμ ή την Κοπεγχάγη;
Επαναλειτουργία της Δημοτικής Αγορά Κυψέλης.
Σοβαρό άρθρο σε θεματικό αυτοκινητιστικό ΜΜΕ για το πως πρέπει να αντιμετωπίζουν οι αυτοκινητιστές τους ποδηλάτες.
8 φανάρια με γυναικείες φιγούρες στη Θεσσαλία.
Αστική ζωή
[📺] Το καλύτερο πράγμα που είδα αυτή την εβδομάδα είναι τον Bill Nye να σηκώνει το λάβαρο στον πόλεμο κατά των αυτοκινήτων το μακρινό 1995.
Οι πόλεις των ΗΠΑ με τις ισχυρότερες οικονομικές επιδόσεις είναι εκείνες που δίνουν τη μικρότερη έκταση για στάθμευση αυτοκινήτων στο κέντρο της πόλης.
100 χρόνια Λε Κορμπιζιέ. Και αυτό.
Το Meiji Jingu Gaien, ένα δημοφιλές πάρκο στο κέντρο του Τόκιο, συζητείται να ισοπεδωθεί και να μετατραπεί σε ένα εμπορικό κέντρο στο οποίο θα κυριαρχούν δύο ουρανοξύστες, ένα ξενοδοχείο και νέοι αθλητικοί χώροι.
Μπορούν οι πόλεις να παράγουν το φαγητό τους;
[📺] Στην παραλιακή της Αλεξάνδρειας γινόταν χαμός από την κίνηση οπότε αποφάσισαν να προσθέσουν λωρίδες κυκλοφορίας για να βελτιώσουν την κατάσταση. Αν έχετε δώσει προσοχή στα γράμματα μου, ξέρετε τι έγινε μετά.
Περπατώντας στο Ντακάρ.
[📺] Tι διαφορά που έκανε το άνοιγμα του δρόμου έξω από ένα δημοτικό σχολείο στο Haringey του Λονδίνου.
Βιέννη, Κοπεγχάγη, Μελβούρνη, Σίδνεϋ, Βανκούβερ. Αυτή είναι η πρώτη πεντάδα των πόλεων με την καλύτερη ποιότητα ζωής σύμφωνα με τον Global Liveability Index 2023 του Economist.
Βιώσιμη κινητικότητα
Η δήμαρχος του Παρισιού, που τη τελευταία 10ετία μείωσε την κυκλοφορία των αυτοκινήτων κατά 40% και τη ρύπανση κατά 45%, δημοσίευσε τον "κώδικα του δρόμου" της Χινταλγό που περιέχει τις 6 αρχές που θέλει να ακολουθήσει στο σχεδιασμό τους. Με τους πεζούς πάνω από όλους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, ο νέος σχεδιασμός της Avenue de la Grande Armée, μιας βασικής οδού μεταξύ των προαστίων και του κέντρου του Παρισιού. Θα μειωθεί στο μισό ο χώρος για τα αυτοκίνητα με αντάλλαγμα πλατύτερα πεζοδρόμια και χώρο πρασίνου.
[🎧] Αξίζει τον κόπο να τσακώνεστε με τους οδηγούς;
30% των ανθρώπων παγκοσμίως σχεδιάζει να αυξήσει τη χρήση οχημάτων μικροκινητικότητας και 27% θα εξετάσει το ενδεχόμενο να ενσωματώσει τα μικροαυτοκίνητα στο μείγμα κινητικότητας του την επόμενη δεκαετία.
Τα ηλεκτρικά πατίνια ίσως απαιτούν πινακίδα κυκλοφορίας και ασφάλιση για να χρησιμοποιούν δημόσιους δρόμους στην Ιταλία.
Επίσης στην Ιταλία, η Μπολόνια αναμένεται να γίνει σύντομα η μεγαλύτερη πόλη της χώρας που θα επιβάλει σχεδόν εξ ολοκλήρου το όριο ταχύτητας των 30 km/h στους δρόμους της.

Τεχνολογία
Η Itana στη Νιγηρία, είναι μια πόλη με δικό της σύστημα διακυβέρνησης με σκοπό την ανάπτυξη μιας κορυφαία τεχνολογικής κοινότητας.
[📺] Μια ομάδα κατοίκων του Σαν Φρανσίσκο συνειδητοποίησε ότι μπορεί να απενεργοποιήσει τα ρομποταξί των Waymo και Cruise τοποθετώντας έναν κώνο κυκλοφορίας στο καπό του οχήματος.