Ανείσπρακτα €447 εκατομμύρια στην Αθήνα
Επιπλέον, ανάλυση 880 δημόσιων διαβουλεύσεων, δέκα επιτακτικές ανάγκες για τα μελλοντικά αστικά κέντρα, μετακινήσεις στην Τσονγκτσίνγκ, 55% μείωση των θανάτων από τροχαία στη Βαρσοβία
Στις 23 Οκτωβρίου 2024 πραγματοποιήθηκε Ειδική Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της Αθήνας με μοναδικό θέμα την έγκριση του Απολογισμού – Ισολογισμού και των Αποτελεσμάτων Χρήσεως οικονομικού έτους 2023 του Δήμου.
Χρησιμοποιώντας το νέο μου αγαπημένο εργαλείο έπιασα την παρακάτω δήλωση.
Πρώτο και κυρίως, όταν από ποσό 429 εκατομμυρίων ευρώ, τα οποία προϋπολογίζονται ως έσοδα για εισπράξεις απαιτήσεων παρελθόντων οικονομικών ετών, εισπράττονται τα 10 εκατομμυρία και μένουν ανείσπρακτα τα 419 εκατομμύρια, το ήμισυ δηλαδή περίπου του [συνολικού] προϋπολογισμού και αυτό συμβαίνει κάθε χρόνο, θεωρώ ότι ο απολογισμός αναδεικνύει την αναξιοπιστία του προϋπολογισμού έως και την πλασματικότητά του.
Όπως καταλαβαίνετε ξεκίνησα το σκάψιμο. Την πηγή μου την είχα ανακαλύψει ένα χρόνο πριν στο δημοσίευμα του Inside Story “Παίζοντας κρυφτό με τον Δήμο Αθηναίων – και άλλους”. Το Κέντρο Ηλεκτρονικής Εξυπηρέτησης του Δήμου Αθηναίων βλέπετε διατηρεί μια παλιά ιστοσελίδα (old.cityofathens.gr) με οικονομικά στοιχεία και άλλες πληροφορίες του Δήμου. Η ιστοσελίδα έχει πλέον στοιχεία και του 2024 αλλά κανείς δεν ξέρει από ποιον ανανεώνεται.
Οι βασικές στήλες για τα έσοδα είναι τρεις:
final_budget / ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ / Τελικό ποσό προϋπολογισμού μετά τις αναμορφώσεις
certified_revenues / ΒΕΒΑΙΩΘΕΝΤΑ / Έσοδα που έχουν βεβαιωθεί από τον δήμο
collected_revenues / ΕΙΣΠΡΑΧΘΕΝΤΑ / Έσοδα που έχουν εισπραχθεί
Και η εικόνα από το 2005 είναι η εξής:
Ο Δήμος διαχρονικά κουβαλάει και χτίζει ένα έλλειμμα ανάμεσα στο τι χρεώνει και τι πραγματικά εισπράττει. Πλέον, αυτό το ποσό έχει όντως φτάσει να είναι ο μισός προϋπολογισμός και ενώ τη τελευταία πενταετία (2019-2023) διαφημίζει έναν προϋπολογισμό κοντά στο 1 δισεκατομμύριο ευρώ, η πραγματικότητα είναι πως λειτουργεί με μέσο όρο τα €412 εκατομμύρια (στήλη ΠΛΗΡΩΘΕΝΤΑ).
Πως δημιουργείται αυτό ο έλλειμμα; Κατέβασα το πολυπόθητο αρχείο των 39,099 γραμμών και τις κατηγοριοποίησα όλες για να καταλάβω.
Το 65% από τα €447 εκατομμύρια που κουβαλάει ανείσπρακτα ο Δήμος έρχονται από απλήρωτα πρόστιμα. Θα ήθελα να γκρινιάξω ξανά για τα αυτοκίνητα όμως στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν φαίνεται να απολαμβάνουν ειδικής μεταχείρισης. Τα τέλη καθαριότητας και φωτισμού εισπραττόμενα μέσω Δήμου (14%), τέλη επί εσόδων κέντρων διασκέδασης και εστίασης (7%), τέλη χρήσεως κοινοχρήστων χώρων (7%) και ενοίκια (4%) μαζεύουν το υπόλοιπο ποσό.
Χωρίς ποιοτικά χαρακτηριστικά δεν μπορούμε εύκολα να βγάλουμε συμπεράσματα για το πως πρέπει να χειριστούμε τα παραπάνω ή αν ο Δήμος μπορεί ρεαλιστικά να περιμένει να εισπράξει οτιδήποτε και τι μπορεί να κάνει για αυτό. Όμως το πρόβλημα με αυτή την κατάσταση δεν είναι λογιστικό.
Από τη μία η ανικανότητα επιβολής των κανόνων επιβραβεύει και διαιωνίζει τις πολλαπλές αντικοινωνικές μας συμπεριφορές (για παράδειγμα τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα και τραπεζοκαθίσματα σε κάθε σπιθαμή της πόλης) και από την άλλη, ακόμα και να γίνονται προσπάθειες προς την σωστή κατεύθυνση, δεν μπορούμε να καταλάβουμε τι βελτιώνεται χρόνο με το χρόνο και τι όχι. Επίσης, επιτρέπει να μας ταΐζουν σανό αν επιλέξουν να το κάνουν.
Από όλα τα προαναφερθέντα όμως για εμένα πιο σημαντικό είναι το εξής: η σημερινή τεχνολογία μας επιτρέπει να κάνουμε μόνοι μας δουλειές που, πριν από μόλις λίγα χρόνια, θα χρειαζόταν ολόκληρες ομάδες και πολλές ώρες. Επίσης, η οργανωμένη και ανοιχτή πρόσβαση στα δεδομένα είναι ζωτικής σημασίας για την αντιμετώπιση των προβλημάτων μας. Η δύναμη των ανοιχτών δεδομένων έγκειται στο ότι μας επιτρέπουν να κατανοήσουμε την πραγματική κατάσταση του κόσμου και να συμβάλουμε στη βελτίωσή του.
Γι' αυτό φτιάξαμε το Data for Greece. Το Data for Greece είναι μια συνεργασία του JustDataPlease και της Astylab που στοχεύει στην παροχή εύκολα προσβάσιμων δεδομένων και πληροφοριών για το κοινωνικό, οικονομικό, πολιτικό και περιβαλλοντικό τοπίο της Ελλάδας.
Το πρώτο μας σύνολο δεδομένων επικεντρώνεται στις δασικές πυρκαγιές. Έχουμε ανεβάσει και τον προϋπολογισμό του Δήμου Αθηναίων ενώ σύντομα θα προστεθεί η κατηγοριοποίηση μας και γραφήματα. Αν γραφτείτε εδώ θα παίρνετε ειδοποιήσεις στο μέιλ σας για όλα τα νέα δεδομένα που προστίθενται. Και αν έχετε να προτείνετε κάποια χρήσιμη και δυσπρόσιτη βάση δεδομένων ή θέλετε να βοηθήσετε με οποιονδήποτε τρόπο στείλτε μας ένα μήνυμα.
Ελλάδα
Η ανάλυση 880 δημόσιων διαβουλεύσεων και 272.780 σχολίων στο OpenGov.gr (2009-2023) έδειξε ότι τα άρθρα με περισσότερα σχόλια τροποποιούνται περισσότερο στην τελική νομοθεσία, με τις αλλαγές να κυμαίνονται από 7% (για 1-4 σχόλια) έως 16% (για άνω των 142 σχολίων). Η πλήρης εργασία εδώ.
Μετά από 80 χρόνια από το Ολοκαύτωμα στη Θεσσαλονίκη, όπου χάθηκε το 90% του εβραϊκού πληθυσμού (περίπου 50.000 άνθρωποι), ξεκίνησε η κατασκευή του σχετικού οκταώροφου μουσείου. Αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2026.
Οι ενεργειακά αναβαθμισμένες κατοικίες πωλούνται έως και 125% ακριβότερα από τις μη αναβαθμισμένες, με τη μεγαλύτερη διαφορά στις Κυκλάδες (2.500 ευρώ/τ.μ.) και την Αττική (2.213 ευρώ/τ.μ.).
Ο ΟΑΣΑ τοποθέτησε 12 κάμερες σε λεωφορειολωρίδες της Αθήνας για να καταγράφουν παραβάσεις. Το μόνο πρόβλημα; Δεν είναι ασύρματες και πρέπει ο αστυνομικός να σκαρφαλώσει σε αυτές και να πάρει τα δεδομένα με στικάκι. Τι ζούμε.
Την 22η θέση ανάμεσα σε 30 πόλεις της Ευρώπης καταλαμβάνει η Αθήνα από πλευράς ελκυστικότητας για επενδύσεις στον τομέα του real estate.
[🎧] Μην πυροβολείτε τα ηλεκτρικά πατίνια.
Αστική ζωή
Δέκα επιτακτικές ανάγκες για τα μελλοντικά αστικά κέντρα.
Το Πόρτλαντ εφαρμόζει ένα νέο σύστημα ψηφοφορίας με κατάταξη επιλογών (ranked choice) με στόχο την καλύτερη εκπροσώπηση υποεξυπηρετούμενων περιοχών.
Σύμφωνα με το Παγκόσμιο Παρατηρητήριο Ελκυστικών Πόλεων για Ταλέντο, οι πόλεις της Δυτικής Ευρώπης προηγούνται στην προσέλκυση ταλέντων το 2024, με την ποιότητα ζωής να αποτελεί τον κυριότερο παράγοντα έναντι της οικονομικής αποδοτικότητας.
Ένας 53χρονος κάτοικος του Μανχάταν ζει εκτός ηλεκτρικού δικτύου για 2,5 χρόνια χρησιμοποιώντας μόνο φορητά ηλιακά πάνελ κόστους 700 δολαρίων.
[📹] Μετακινήσεις στην Τσονγκτσίνγκ.
Solarpunk Σιγκαπούρη.
Η Νέα Υόρκη βίωσε τον ξηρότερο Οκτώβριο των τελευταίων 150 ετών με μόλις 0,02 εκατοστά βροχής (έναντι του μέσου όρου 11,2 εκατοστών), οδηγώντας τον δήμαρχο να εκδώσει προειδοποίηση ξηρασίας και να ζητήσει από τους κατοίκους να περιορίσουν την κατανάλωση νερού.
Πολλοί από τους θανάτους στις πλημμύρες της Βαλένθια συνδέονται με προσπάθειες διάσωσης αυτοκινήτων, με κατοίκους να παγιδεύονται σε υπόγεια γκαράζ προσπαθώντας να μετακινήσουν τα αυτοκίνητά τους, ενώ άλλοι βρέθηκαν εγκλωβισμένοι στους δρόμους κατά την επιστροφή από την εργασία τους.
Η πόλη Ουμέα της Σουηδίας (134.000 κάτοικοι), εφαρμόζοντας καινοτόμες πρακτικές στον αστικό σχεδιασμό, έχει αναδειχθεί σε πρότυπο ισότητας των φύλων.
Περπατώντας στην Πνομ Πεν, μια πόλη γεμάτη παιδιά.
Η πόλη Ναγκαρεγιάμα στην Ιαπωνία κατάφερε να αυξήσει το ποσοστό γεννήσεων στο 1,50 (έναντι 1,26 του εθνικού μέσου όρου) μέσω καινοτόμων πολιτικών υποστήριξης οικογενειών.
Άλλες πόλεις επιστρέφουν στην ιδέα των εσωτερικών αυλών ως λύση για τη μείωση του παιδικού πληθυσμού στα αστικά κέντρα.
Ένα νέο ενυδρείο στο Μεξικό σχεδιάστηκε ως "μελλοντικό ερείπιο" για το έτος 2289, προβλέποντας τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής
Το La Grande Motte, ένα παραθαλάσσιο θέρετρο στη νότια Γαλλία που σχεδιάστηκε το 1965, χαρακτηρίζεται από πυραμιδοειδή κτίρια και 70% κάλυψη πρασίνου, συνδυάζοντας μοντερνιστική αρχιτεκτονική με περιβαλλοντικό σχεδιασμό για να φιλοξενήσει 37.800 τουρίστες.
Βιώσιμη κινητικότητα
Η Βαρσοβία πέτυχε εντυπωσιακή μείωση των θανάτων από τροχαία κατά 55% την τελευταία δεκαετία μέσω συνδυασμού βελτιώσεων υποδομών και αυστηρότερων προστίμων για τους παραβάτες.
Νέοι περιορισμοί κυκλοφορίας στο κέντρο του Παρισιού, απαγορεύοντας τη διέλευση ιδιωτικών αυτοκινήτων σε ζώνη 5 τετραγωνικών χιλιομέτρων. Στοχεύει στη μείωση των 175.000-250.000 καθημερινών διελεύσεων κατά 50% και εφαρμόζει πρόστιμο 135 ευρώ μετά από την εξάμηνη περίοδο προσαρμογής.
Η Νέα Υόρκη νομιμοποίησε το "jaywalking" (διάσχιση δρόμου εκτός διαβάσεων), καταργώντας έναν νόμο του 1958 που επέβαλλε πρόστιμα έως $250 και εφαρμοζόταν δυσανάλογα σε μειονότητες (90% των προστίμων σε μαύρους και λατίνους), επιτρέποντας πλέον στους πεζούς να διασχίζουν τον δρόμο οπουδήποτε, με την προϋπόθεση να παραχωρούν προτεραιότητα στην κυκλοφορία.
Το πρόγραμμα επιδότησης ηλεκτρικών ποδηλάτων του Ντένβερ έχει διανείμει 15.000 κουπόνια από το 2022, μειώνοντας τα χιλιόμετρα οδήγησης αυτοκινήτων ετησίως κατά 2.000 ανά ποδήλατο. Σήμερα, τα κουπόνια είναι τόσο δημοφιλή που πρόσφατα 17.000 άτομα διαγωνίστηκαν για μόλις 220 θέσεις.
Το Σαν Φρανσίσκο βρίσκεται σε έντονη διαμάχη για τη μόνιμη μετατροπή 3 χιλιομέτρων του παραθαλάσσιου αυτοκινητόδρομου Great Highway σε πάρκο: ενώ οι υποστηρικτές επισημαίνουν την επιτυχία του πειράματος που ξεκίνησε εν μέσω COVID για τη χρήση του ως χώρο αναψυχής (420.000 επισκέπτες το 2023) και σημαντική εξοικονόμηση κόστους, οι κάτοικοι της περιοχής Richmond ανησυχούν για αυξημένους χρόνους μετακίνησης και επιπτώσεις στις τοπικές επιχειρήσεις.
Τεχνολογία
Οι αυτοκαθαριζόμενοι δρόμοι της Νότιας Κορέας, που εγκαταστάθηκαν για πρώτη φορά στη Σεούλ το 2007, μειώνουν τη θερμοκρασία της ασφάλτου κατά 40 βαθμούς Κελσίου σε 7 λεπτά και τη θερμοκρασία του αέρα κατά 3-4 βαθμούς.
Η Waymo πραγματοποιεί τώρα πάνω από 150.000 πληρωμένες αυτόνομες διαδρομές την εβδομάδα.
[📹]Το ντοκιμαντέρ Network Society διερευνά την άνοδο και τις προκλήσεις των νεοφυών κοινωνιών και πόλεων.
Μπράβο για την σκέψη και προσπάθεια αποτύπωσης των στατιστικών.
Μπερδεύτηκα λίγο όμως με την πληθώρα πληροφοριών, σε σχέση με το θέμα δηλαδή πιθανή εκτιμώ θα ήταν η ανάγκη διαμοιρασμού σε περισσότερα του ενός άρθρου.