Πολεοσκόπιο, 2025-01-08
35% του εισοδήματος μας για στέγαση | η τιμολόγηση της συμφόρησης στη Νέα Υόρκη ξεκίνησε | syllabi για πόλεις και στέγαση
Στη συζήτηση πόλη ή χωριό ακόμα να διαβάσω ένα υποστηριζόμενo από δεδομένα επιχείρημα που να εξηγεί γιατί αξίζει να πληρώσουμε κάποιον να φύγει από την πόλη και να πάει στο χωριό. Οι προσωπικές προτιμήσεις (ή και μεροληψίες) μας είναι πυξίδα για τον εαυτό μας. Δεν μπορούν όμως κρατικές πολιτικές να ορίζονται από vibes τύπου «Η ελληνική ψυχή είναι ταυτισμένη με τη ζωή στο χωριό». Έχετε διαβάσει ή γράψει κάτι εσείς που μπορείτε να μου στείλετε;
Σε άλλα νέα, ελπίζουμε μέσα στο μήνα να δημοσιεύσουμε την χαρτογράφηση των ομάδων και των ανθρώπων του Οικοσυστήματος Αστικής Καινοτομίας. Αν θέλετε να είστε στους πρώτους 100, συμπληρώστε το σχετικό ερωτηματολόγιο.
Πάμε στη λίστα με τα ενδιαφέροντα πράγματα αυτής της εβδομάδας!
Τα 3 βασικά
1. 35,2% του εισοδήματος μας για στέγαση
Το 2023, τα νοικοκυριά της ΕΕ δαπάνησαν κατά μέσο όρο το 19,7% του διαθέσιμου εισοδήματός τους για στέγαση. Στην Ελλάδα το ποσοστό ήταν 35,2%. Airbnb και Golden visa δεν είναι πάνω από 50.000 διαμερίσματα στην Αττική. Την πηγή του προβλήματος τη βλέπετε στο διάγραμμα και η λύση είναι μια. Δείτε τι συμβαίνει στο Όστιν όπου χτίζουν σαν τρελοί.
2. H τιμολόγηση της συμφόρησης στη Νέα Υόρκη ξεκίνησε και έχει αποτέλεσμα
Μετά από χρόνια προσπάθειας, η τιμολόγηση της οδικής συμφόρησης της Νέας Υόρκης τέθηκε επιτέλους σε λειτουργία στους αυτοκινητόδρομους του Μανχάταν στις 5 Ιανουαρίου. Όπως ξέραμε ότι θα συμβεί, δουλεύει! Μπορείτε να το παρακολουθείτε εδώ. Και παράγει και γέλιο (1 | 2). Κρίσιμο τεστ για την εφαρμογή προοδευτικών πολιτικών σε μεγάλες πόλεις.
3. Syllabi για πόλεις και στέγαση
Θέλετε να μάθετε περισσότερα για τον τρόπο με τον οποίο αναπτύσσονται οι πόλεις; Να μια εξαιρετική λίστα από αναγνώσματα. Το ίδιο για τη στέγαση. Και ένα podcast με τον συντάκτη της δεύτερης λίστας σχετικά με το γιατί η προσφορά στέγασης δεν έχει ακόμη επιλυθεί και τι θα μπορούσε πραγματικά να λειτουργήσει. Αξίζει τον χρόνο σας.
Περισσότερα ενδιαφέροντα πράγματα
Ελλάδα
Σε δημόσια διαβούλευση ο νέος ΚΟΚ. Τα βασικά σημεία. Το όριο 30χλμ/ώρα περιορίζεται σε μονόδρομους με μια μόνο λωρίδα κυκλοφορίας. Αν ήμασταν σε άλλη χώρα θα με απασχολούσε περισσότερο. Εδώ, το μόνο που αλλάζει είναι τα πρόστιμα αν σε πιάσουν και τελικά τα πληρώσεις.
7 στους 10 Αθηναίους δηλώνουν ικανοποιημένοι από τα ΜΜΜ.
Λίμνες με ψάρια στον Κηφισό.
«Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας προειδοποιεί ότι οι σωματιδιακές συγκεντρώσεις PM2.5 πρέπει να είναι μικρότερες των 5 μικρογραμμαρίων ανά κυβικό μέτρο και σε εμάς είναι από 50 έως 200 τις ημέρες του χειμώνα που δεν φυσάει, ή τις κρύες ημέρες. Αυτό ισχύει για την Αθήνα, την Πάτρα και τη Θεσσαλονίκη. Η χειρότερη πόλη είναι τα Γιάννενα».
Αντιγράφω από το Business Talk της Καθημερινής (30/12/2024): Την ένταξη πακέτου έργων αξίας €917 εκατ. στην κατηγορία των μείζονος σημασίας πρόκειται να εισηγηθεί η Περιφέρεια Αττικής στην κυβερνητική επιτροπή συμβάσεων στρατηγικής σημασίας. Τα μεγαλύτερα από αυτά περιλαμβάνουν τη β΄φάση αστικού μητροπολιτικού όρμου στον Φαληρικό Ορμο (€370 εκατ.), την δημιουργία δικτύου εθνικών αθλητικών κέντρων και τη διαμόρφωση χώρων πρασίνου (€130 εκατ.), την κατασκευή νέου παραολυμπιακού αθλητικού κέντρου στη Ραφήνα (€65 εκατ.) και την αναβάθμιση του Πεδίου Aρεως, του Αττικού Aλσους και του πάρκου Τρίτση (€40 εκατ.). Ακόμη η μακρά λίστα περιλαμβάνει τη δημιουργία εθνικού δικτύου εθνικών αθλητικών προπονητηρίων (€35 εκατ.), την εκπόνηση προγράμματος έργων ολιστικής διαχείρισης υδάτων και αστικών λυμάτων (€35 εκατ.), τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την αισθητική αναβάθμιση της Λεωφόρου Κηφισού, την κατασκευή δικτύου ακαθάρτων Αίγινας (€24,7 εκατ.), την προμήθεια, εγκατάσταση και λειτουργία ηλεκτρονικών μέσων παρακολούθησης παραβιάσεων του ΚΟΚ (€17,8 εκατ.) και την υλοποίηση ολοκληρωμένης παρέμβασης στην περιοχή των οδών Μ. Μερκούρη και Κηφισίας στο Ηράκλειο μέσω της υπογειοποίησης των εν λόγω οδών (€14,6 εκατ.).
Αστική ζωή
Περισσότεροι από 30.000 άνθρωποι έλαβαν εντολή εκκένωσης και 13.000 κτίρια απειλούνται από αστική πυρκαγιά στο Λος Άντζελες. Τα τελευταία χρόνια, η πόλη επιχειρεί μια σημαντική αστική μεταμόρφωση. Το 2022 έκδοσε τον υψηλότερο αριθμό αδειών κατοικιών των τελευταίων 36 ετών, ενώ παράλληλα επενδύει σε ένα φιλόδοξο πρόγραμμα επέκτασης των δημόσιων συγκοινωνιών που περιλαμβάνει πάνω από 320 χιλιόμετρα νέων λεωφορειολωρίδων και προστατευμένων ποδηλατοδρόμων.
Δέκα δήμαρχοι μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων, που εκπροσωπούν πάνω από 13 εκατομμύρια πολίτες, ζητούν από την ΕΕ άμεση δράση για την κρίση στέγασης.
Το Χονγκ Κονγκ, για να αντιμετωπίσει τα "σπίτια-φέρετρα" όπου ζουν πάνω από 200.000 άτομα, εισάγει νέους κανονισμούς στέγασης που απαιτούν ελάχιστο μέγεθος 8 τ.μ. και ιδιωτικές τουαλέτες. Η λίστα αναμονής για δημόσια στέγαση ξεπερνά τους 200.000 αιτούντες με χρόνο αναμονής άνω των 5 ετών.
Η βελγική εταιρεία Cohabs επεκτείνεται στην Ουάσιγκτον, όπου το 48,6% των νοικοκυριών είναι μονομελή. Προσφέρει συγκατοίκηση σε κτίρια 36 δωματίων, στοχεύοντας κυρίως σε διεθνείς ενοικιαστές 25-35 ετών. Αν θέλετε να το κάνετε και εδώ, εγώ σας βοηθάω.
Η Φουκουσίμα, μετά από 9.000 περιπτώσεις μη συμμόρφωσης το προηγούμενο έτος, θα δημοσιοποιεί τα ονόματα όσων ατόμων και επιχειρήσεων δεν πετούν τα σκουπίδια τους βάσει της πολιτικής της πόλης.
Οι γονείς χρειάζονται καλύτερους δημόσιους χώρους.
Η πόλη Χομπόκεν του Νιου Τζέρσεϊ εγκαινίασε ένα καινοτόμο πάρκο 5 στρεμμάτων που λειτουργεί ταυτόχρονα ως παιδική χαρά και ως σύστημα διαχείρισης πλημμυρών, με δυνατότητα αποθήκευσης 7,6 εκατομμυρίων λίτρων νερού.
Τα πιο πολυσύχναστα αεροπορικά δρομολόγια στον κόσμο είναι Χονγκ Κονγκ - Ταϊπέι, Κάιρο - Τζέντα και Σεούλ - Τόκιο.
Η ιταλική πόλη Τεργέστη εφαρμόζει ένα πρωτοποριακό σύστημα ψυχικής υγείας βασισμένο στην κοινότητα με μόλις 46 κλίνες για 360.000 κατοίκους, μειώνοντας τις αυτοκτονίες στο 13 ανά 100.000, ενώ η Ιαπωνία, με 258 ψυχιατρικές κλίνες ανά 100.000 κατοίκους, πέτυχε μείωση των αυτοκτονιών από 27 σε 17.6 ανά 100.000 μέσω ενός διαφορετικού, πιο θεσμικού μοντέλου.
Βιώσιμη κινητικότητα
Η Γλασκώβη προσθέτει 500 νέες μονάδες αποθήκευσης ποδηλάτων στον δρόμο, παρέχοντας 3.000 περισσότερες ασφαλείς θέσεις για τους κατοίκους, ιδίως σε διαμερίσματα. Σας έχω ξαναγράψει πως πιστεύω ότι αυτή είναι η νούμερο ένα ανάγκη και για εμάς. Εντός αστικού ιστού, σχεδόν πάντα μπορείς να κάνεις τη διαδρομή σου από μονόδρομους. Όμως όταν μένεις στον δεύτερο/τρίτο/τέταρτο όροφο και το ασανσέρ σου χωράει δύο άτομα με το ζόρι, τότε το ποδήλατο γίνεται δύσκολο. Πόσο μάλλον ένα ηλεκτρικό που «λύνει» τη γεωγραφία των πόλεων μας. Οι θαρραλέοι καταλήγουν στα πατίνια και οι υπόλοιποι απέχουν.
Εννέα διαγράμματα που εξηγούν τι συμβαίνει με τις μεταφορές στο Λονδίνο.
Το Χο Τσι Μινχ εγκαινίασε την πρώτη γραμμή μετρό μήκους 19,7 χιλιομέτρων, με κόστος €1,66 δις.
Τα μικρά, αυτόνομα οχήματα μεταφοράς είναι 10 φορές πιο ακριβά ανά επιβάτη από τα παραδοσιακά λεωφορεία, ενώ η ίδια η Tesla χρησιμοποιεί συμβατικό τρένο 120 θέσεων για τη μεταφορά των εργαζομένων της στο εργοστάσιο του Βερολίνου.
Η χρήση ποδηλάτου στις Βρυξέλλες έχει αυξηθεί 4,7 φορές από το 2010. 25% των ποδηλάτων είναι ηλεκτρικά.
Πηγή: provelo.org Μετά τις πρόσφατες επιθέσεις σε όλο τον κόσμο, αρχίζουμε να συνειδητοποιούμε ότι τα αυτοκίνητα είναι όπλα.
Νέα έρευνα δείχνει ότι ενώ η κατοχή αυτοκινήτου βελτιώνει την ικανοποίηση από τη ζωή, η υπερβολική οδήγηση (πάνω από το 50% των δραστηριοτήτων εκτός σπιτιού) μειώνει την ευτυχία.
Η Κίνα κυριαρχεί στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, ελέγχοντας το 60-80% της επεξεργασίας ορυκτών μπαταριών και το 70% της παραγωγής μπαταριών λιθίου, ενώ οι δυτικές χώρες αντιμετωπίζουν το δίλημμα μεταξύ της επίτευξης των στόχων για το κλίμα και της διατήρησης της βιομηχανικής τους ανταγωνιστικότητας.
Τεχνολογία
Η βρετανική εταιρεία Deep αναπτύσσει δύο υποθαλάσσια καταλύματα: το Vanguard (2025) για 3 άτομα σε βάθος 100 μέτρων και το Sentinel (2027) για 6+ άτομα σε βάθος 200 μέτρων, χρησιμοποιώντας καινοτόμο τεχνολογία τρισδιάστατης εκτύπωσης, με στόχο τη μακροχρόνια υποθαλάσσια διαβίωση για επιστημονική έρευνα.